Bloei helpt leerkrachten en pedagogisch medewerkers kijken naar kinderen om hun gedrag te begrijpen. Samen kijken we niet alleen naar wat er speelt in de groep of wat voor gedrag een kind laat zien, maar staan we vooral stil bij wat een kind heeft meegemaakt.
Soms spelen ingrijpende of traumatische gebeurtenissen een rol in het leven van een kind, zoals een scheiding, verlies van een familielid, armoede, ziekte van een ouder, vluchten uit het land van herkomst, verwaarlozing of mishandeling.
Deze ervaringen zorgen voor (chronische) stress en hebben invloed op de ontwikkeling en het gedrag van kinderen. De impact die de stress heeft, hangt af van de veerkracht van kinderen en de aanwezigheid van de beschikbaarheid van betrouwbare volwassenen.
“Trauma is not what happens to us, but what we hold inside in the absence of an empathetic witness.” Peter A. Levine
De training Traumasensitief onderwijs geeft inzicht in de betekenis van trauma en reikt concrete handvatten aan om kinderen optimaal te ondersteunen op school. We willen graag dat kinderen zich stabiel en veilig kunnen voelen in hun klas. Kinderen met trauma hebben moeite met zelfregulatie en het vertrouwen op zichzelf en de ander. De sensitiviteit van de leerkracht is dus enorm belangrijk. De behoefte om zich gehoord en gezien te voelen door de leerkracht is groot. Vervolgens zijn kinderen ook beter in staat zich te richten op de schoolse taken en zich open te stellen voor nieuwe ervaringen die hen verder brengen.
Elke rode druppel verf in de witte verfpot, staat symbool voor een positieve, herstellende ervaring die bijdraagt aan de veerkracht van kinderen, waardoor de verf langzaam roze wordt.